Thursday, April 21, 2011

Tuan Fathurrahman 5

sambungan...Jom, Fathurrahman.. saya kenalkan awak dengan pekerja- pekerja kilang..
Ya, jom..jawab Fathurrahman dengan sedikit terkejut selepas dipalu soalan tiba- tiba..
Assalamualaikum w.b.t.., maafkan saya menganggu kerja kalian.. InsyaAllah hari ini saya ingin perkenalkan dengan jurutera baru kita..Fathurrahman.. Lulusan PHD dari University of American dalam bidang kimia.. InsyaAllah, dia akan menggantikan tempat Encik Umar Tilmsani yang telah pulang ke rahmatullah dua bulan lalu..terang Encik Ziyad kepada pekerja- pekerjanya.
Assalamualaikum saudara- saudara sekalian; saya Fathurrahman, mohon kerjasama dan tunduk ajar daripada saudara semua.. saya kira masih banyak benda- benda baru yang masih tidak saya ketahui dan wajar bertanya dengan kalian semua; sedikit gugup Fathurrahman memperkenalkan dirinya dihadapan hampir kesemua pekerja kilang kimia itu..
Sekali lagi, Fathurrahman diterjah dengan sebuah kejutan..jarang rasanya perkara ini berlaku..apa tak nya, selepas sahaja dia memperkenalkan diri..terus sahaja seorang demi seorang datang memeluk dan mencium dahinya..masyaAllah tarbiyyah apa yang telah mereka lakukan?? Dan siapakah mereka sebenarnya ini??..Fathurrahman terus dihujani dengan pelbagai persoalan..
Ahlan wasahlan ya akhi Fathurrahman..barakallahu khoir; telah menyambut dan memeluk erat dirinya seorang pekerja yang bernama Nejmuddin Ali…sempat lagi dia melihat tag nama pada baju lelaki dalam umur 40-an itu…
Terima kasih, Encik Nejmuddin;balas Fathurrahman mesra..
Panggil je pak cik, pak cik Din..tak perlu lah ber encik- encik..pak cik nie akan bekerja dibawah kamu nanti dan lagipun pak cik nie dah tua..dah tak sesuai dah nak ber encik- encik…beritahu pakcik Din mesra..
InsyaAllah pak cik, minta tunjuk ajar ye pakcik..masih banyak yang saya tidak tahu; balas Fathurrahman..
InsyaAllah..
Hampir kesemua pekerja kilang yang dia jumpa..ada yang bersalam, ada yang memeluknya..tidak kurang yang mencium dahinya..MasyaAllah, begitu hebat dan tinggi nilai dan akhlak Islam pada diri mereka..siapa mereka sebenarnya??? Berkerut dahinya, pelik bila memikirkan pekerja- pekerja di loji kimia Tijar Al-Binna..
Fathu, kamu nie kenapa..dari tadi lagi saya tengok kamu berdiam diri..berkerut dahi pula tu? Tanya Encik Ziyad pelik..dia masih meneruskan pemanduannya untuk pulang ke syarikat..
Tak ada apa- apa lah, Encik Ziyad..saya masih memikirkan pekerja- pekerja kilang tadi..beritahu Fathurrahman.
Kenapa dengan mereka?ada yang pelik ke? Tanya Encik Ziyad lanjut..
Siapa sebenarnya mereka??maksud saya disebalik sebagai seorang pekerja kilang, siapa mereka sebenarnya?? Saya rasa mereka lebih dari seorang pekerja kilang.. mereka bukan pekerja kilang semata- mata..; luah Fathurrahman hairan.
Oh, pasal tu ke sampai dahi kamu berkerut-kerut..betul, pekerja- pekerja yang kamu lihat tadi memang bukan pekerja kilang biasa.. mereka lebih daripada itu.. lebih tinggi nilai dan pangkat mereka disisi Allah, insyaAllah; beritahu Encik Ziyad, masih tidak berterus terang..
Maksud Encik Ziyad?? Tanya Fathurrahman tidak sabar..
Untuk pengetahuan kamu, kebanyakkan pekerja-pekerja di Syarikat Tijar Al- Binna merupakan hafiz dan hafizah..mereka telah berjaya menghafaz Al- Quran dan insyaAllah mengamalkannya juga..; terang Encik Ziyad.
Kamu pernah dengar mengenai salah seorang pekerja kami Allahyarham Umar Tilmsani; tanya Encik Ziyad.
Bukankah Allahyarham itu bekas jurutera kimia di syarikat kita..yang meninggal 2 bulan lalu..; jawab Fathurrahman..
Fathu..; Encik Ziyad tersenyap tiba- tiba.. lihat Fathurrrahman air mata jernih mengalir di pipi Encik Ziyad.. disekanya dari terus mengalir..dia masih lagi fokus memandu..
Ya, jurutera hebat kami itu baru sahaja pergi menemui Ilahi..dia telah syahid..syahid ketika melawan Zionis Yahudi di Palestin..untuk pengetahuan kamu, syarikat kita bukan sekadar syarikat kimia biasa... bukan sekadar sebuah syarikat kimia yang membuat senjata atom negara semata-mata..ia lebih daripada itu..lebih daripada itu.. setiap tahun syarikat akan menghantar dalam 100 orang atau lebih pekerja- pekerja kita untuk menjadi tentera- tentera Islam di beberapa buah Negara Islam yang bergolak..terutama di Palestin… syarikat kita bukan hanya mengajar pekerja- pekerjanya untuk membuat senjata perang malah syarikat juga bertanggungjawab membentuk rijal- rijal yang bersedia dan sanggup untuk ke fisabilillah..; sambung Encik Ziyad, masih ada sisa- sisa air mata bersisa di bibir mata Encik Ziyad..
MasyaAllah..begitu hebat!! Subhanallah..subhanallah..subhanallah; Fathurrahman terdiam..terdiam kerana terlalu kagum dengan pekerja- pekerja..masyaAllah, baru sekejap tadi aku bertemu, bersalam dan memeluk mereka – mereka yang hatinya cukup bersih..cukup kuat pergantungan mereka dengan Allah.. Astaghfirullah, adakah aku bersedia untuk ke jalan jihad..; berdialog Fathurrahman tanpa jawapan..
Kereta Encik Ziyad terus laju.. laju deras mencari jalan pulang...bersambung

No comments:

Post a Comment